A vízben végzett mozgások hatása a babák fejlődésére

Hogyan tanulnak a babák?

 

Az ember ősi késztetése a világ megismerése. A csecsemő születésekor belecsöppen egy addig ismeretlen világba. Ép érzékszervei és idegrendszere, egyre nyiladozó értelme és természetes kíváncsisága arra ösztönzi őt, hogy megtapasztalja, megismerje szűkebb, tágabb környezetét. A környezetből érkező ingerek szinte csalogatják a csecsemőt a tapasztalatszerzésre. Lényeges tehát, hogy ebben az időszakban megfelelő inger gazdag környezetet biztosítsunk számára. Amire az uszoda egy fantasztikus lehetőség. A látási (vizuális, hallási (auditív), izomérzékelési (kinesztetikus), tapintási (taktilis) ingerek a csecsemő mozgásos tapasztalatszerzései révén válnak tanulássá, fejlődnek képességei (fizikai és mentális), amelyekre élete végéig szüksége lesz. Alakul és fejlődik testsémája, testtudata, nagy-mozgásai, finom-mozgásai, koordinációs képességei, egyszóval fejlődnek tanulási képességei, amelyek iskolakezdésre egy meghatározott tanulási teljesítmény elérését teszik lehetővé.

Azok a babák, akikkel kicsi koruk óta foglalkoznak a vízben -(legyen ez fürdőkád vagy úszómedence)- a mozgásterük kibővül, s a szárazon még passzív korban lévő picik, a vízben könnyített feltételek mellett, -(a víz felhajtóereje)- aktív mozgásokat tudnak végezni anélkül, hogy tartó és mozgatórendszerüket túlterhelnék, így előbb és ügyesebben mozognak társaiknál. Gyakorolni tudják a különböző mozdulatokat, fokozatosan megtanulni az új mozgásmintákat anélkül, hogy ez kellemetlen élménnyel vagy sikertelenséggel párosulna. Mozdulataik határozottabbak és összehangoltabbak lesznek a szárazföldön is.

Mivel a víz a levegőnél sűrűbb közeg, ezért jelentős ellenállása van. Sűrűsége lehetővé teszi, hogy mozgás közben támasztékot találjunk rajta, így jelentősen megterheli a szívet és a keringési rendszert, ezáltal javítja működésüket, a fokozott izommunka pedig magas szintű légzőrendszeri működést eredményez.

A kicsik még nagyon formálódó, plasztikus központi idegrendszerének fejlődése szempontjából lényeges annak a fülben elhelyezkedő egyensúlyszervnek, illetve a helyzetérzékelő (azaz vesztibuláris) rendszernek a működése, ami az agy számos területével áll kapcsolatban. Így a vesztibuláris rendszert érő ingerek a dominóelvnek megfelelően a teljes idegrendszeri mozgásirányítás fejlődését segítik. Nem véletlenül szeretik a kisgyerekek, ha hintáztatják, pörgetik, forgatják, dobálják őket.

A vízi foglalkozásokra járó gyerekek között kevesebb a koordinációs problémákkal bajlódó gyermek. Az esetleges hibás tartás kialakulását, és az általa okozott belső rendellenességeket meggátolja, a meglévőket pedig javítja, vagy kiküszöböli. A babák ellenálló képessége a foglalkozások alatt fejlődik. A víz fokozatos hűtése edzi testüket, szervezetük alkalmazkodni tud a hőmérséklet változásaihoz. Ennek eredménye az a kimutatott tény, hogy az úszásra járó gyerekek ellenállóbbak a betegségekkel szemben, vagy ha esetleg elkapnak valamilyen betegséget, hamarabb átesnek azon.

A rendszeres foglalkozások következtében:

  • a babák élettani funkciói felgyorsulnak
  • fokozódik a vér és nyirokkeringésük, ezáltal erősödik a szívük
  • légzőszervük jobban fejlődik
  • a sokrétű foglalkoztatás eredményeként agyi funkcióik jobban fejlődnek, társító és elvonatkoztató képességeik fejlettebbek lesznek társaikénál, feladataikat koncentráltabban képesek megoldani
  • a víz által kiváltott hatás eredményeként, a babák szenzorikus képességei (vízérzékelés, hőérzékelés, egyensúlyozás) - jobban fejlődnek
  • bioritmusuk kiegyensúlyozottabbá válik, közérzetük javul, alvási problémáik megszűnnek, étvágytalanságban kevesebben szenvednek
  • hiperaktív gyerekek energiái levezetődnek, másrészt a kevésbé mozgékony gyerekeket több mozgásra ösztönzi
  • a csecsemőúszás hosszútávon kialakítja a rendszeres testmozgás igényét

Foglalkozások pszichés hatásai:

  • a csoportos foglalkozás kedvező hatást gyakorol a babák kapcsolatteremtő képességére, bátrabbak, önállóbbak lesznek, jobban feltalálják magukat új és idegen szituációkban.
  • örömszerzés lehetősége, ami több összetevőből fakad:
    • szabad mozgás lehetőségéből
    • szülőkkel való testi kontaktus élményéből
    • új tapasztalatok szerzéséből
    • más gyerekekkel létesített kapcsolatból, stb.

Ezek csak a baba oldaláról mérlegelt előnyei a foglalkozásnak, de mindezek mellett nem szabad elfeledkezni a családra gyakorolt jó hatásokról sem.